26 lutego 2014, 16:36
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 8552 razy

Selfie - słowo roku

Selfie - słowo roku

Selfie - trend, który zawładnął wirtualnym światem społecznościowym, uhonorowany przez „The Oxford Dictionaries” tytułem słowa roku. Co tak naprawdę odróżnia selfie od artystycznego autoportretu? Smartfon oraz konto na Instagramie to natychmiastowa asocjacja. Jednak patrząc głębiej autoportrety od selfie odróżnia: przemyślany pomysł na ujęcie, dobra kompozycja, ukazanie swojej osobowości. Przedstawiamy autoportrety fotografów, które mogą stanowić lekcję fotografii dla entuzjastów selfie.

Deana Lawson, "Autoportret" (2012)

 
"Co najmniej raz w roku wykonuję autoportret. To okazja dla artysty do skonstruowania reprezentacji samego siebie przez jego własne medium, czy to aparat, pędzel lub cokolwiek innego. Jest to okazja, aby oświadczyć  kim jesteś i kim wizualnie pragniesz być. Selfie w mniejszym stopniu pokazuje pogląd artysty, to tylko "szybki portret". Autoportret stara się pokazać życie wewnętrzne artysty, jest to moment autorefleksji - można się zatrzymać i spojrzeć na siebie." - mówi Deana Lawson
 

Nobuyoshi Araki, "Grand Photomaniac Diary" (1990-1999)

 
[kn_advert]

Jun Ahn, "Autoportret" (2008)

 
To zdjęcie zostało zrobione w mieszkaniu, w którym mieszkałam przez około sześć lat, gdy studiowałam fotografię w Nowym Jorku. Dla mnie fotografia łączy rzeczywistość i fantazję, prawdę i fikcję, wszystko w tym samym czasie. To, co pragnę odkryć poprzez fotografię, to niewidoczny moment, niewidoczne struktury i ukryte piękno świata, które można zobaczyć tylko z aparatem. – mówi Jun Ahn
 

Robert Mapplethorpe, "Autoportret" (1975)

 
"Autoportrety Roberta są bezpośrednie i angażują widza w bardzo mocny sposób. Fotografował się w wielu różnych sytuacjach, pokazując różne aspekty swojego życia, ale w końcu to odwaga jego spojrzenia, kiedy patrzy się na nas, powoduje, że te fotografie wykraczają poza czas i kategoryzację." – mówi Sean Kelly, właściciel Sean Kelly Gallery
 

Helmut Newton, "Autoportret z żoną i modelkami " (1981)

 
 

John Arsenault, "Włoski ogier" (2000)

 
"Moja praca jest moim osobistym pamiętnikiem, wykonuję autoportrety przez ostatnie dwadzieścia lat. Czasem powstają szybko i spontanicznie - jak "Włoski ogier"w Toskanii we Włoszech. Kiedy wykonuję autoportrety, odkrywam aspekty moich osobistych relacji, mojej seksualności i tożsamości (często nabijam się z siebie)." - mówi John Arsenault
 
 

Danny Lyon, "Autoportret w Nowym Jorku" (1969)

 
"Nie jest dla mnie możliwe fotografowanie samego siebie - to co mnie napędza w pracy to relacja z drugim człowiekiem, a nie z sobą. Jedyną prawdziwą rzeczą na tym zdjęciu jest moje ramię i fragment twarzy oraz dziwna łazienka, ozdobiona naklejkami dla dzieci - reszta to przypadek." - mówi Danny Lyon
 
 

Vivian Maier, "Autoportret" (1956)

 
 

Weegee (koniec lat 30-tych)

 
 
 

Francesca Woodman, "O byciu moim modelem, Providence, Rhode Island" (1976)

 

Sally Mann, "Autoportret" (1973)

 
"Zrobiłam to zdjęcie w 1973 roku, kiedy Larry i ja pilnowaliśmy domu kogoś na tyle bogatego, żeby posiadać katalog JC Penney i duże lustro. Mieli także centralne ogrzewanie, które zachęciło mnie do zdjęcia swetra i pokazania bielizny." - mówi Sally Mann
 

Lee Friedlander, "Haverstraw, New York" (1966)

 
 

Ilse Bing, "Autoportret z Leicą" (1931)

 
 

Pieter Hugo, "Pieter i Sophia Hugo w domu w Cape Town" (2010)

 
"Podchodzę do fotografowania siebie tak, jak podchodzę do fotografowania kogoś innego. Chcę zatrzymać uwagę widza. Wszystkie portrety są w pewnym sensie autoportretami." - mówi Pieter Hugo
 

Erwin Blumenfeld, "Autoportret" (około 1932 roku)

 
 

Jamel Shabazz, "Ponowne łączenie się z przeszłością" (2012)

 
"To zdjęcie zostało wykonane na rogu ulic Orchard i Delancey, w zabytkowej dzielnicy handlowej, którą fotografuję od 1980 roku. Często szukam ciekawego tła w celu wzmocnienia dynamiki obrazu. Na tym konkretnym zdjęciu skórzane kurtki, symbol lat siedemdziesiątych i początku lat osiemdziesiątych tworzą nastrój, który pozwolił mi opowiedzieć bardzo ważną, osobistą historię, która odzwierciedla zarówno moją erę jak i moją osobowość." - mówi Jamel Shabazz
 

Imogen Cunningham, "Autoportret na Geary Street" (1958)

 

Opracowanie na podstawie artykułu opublikowanego w THE NEW YORKER



www.swiatobrazu.pl