czytano: 12197 razy
Fotografia: Pomysł na prezent - aparat kompaktowy
Jak wybrać cyfrowy aparat kompaktowy? – tym tematem rozpoczynamy tegoroczną edycję poradników z serii "Fotografia: Pomysł na prezent". Omówimy podstawowe cechy tego typu urządzeń, wskażemy pułapki, które zastawiają na klientów sprzedawcy i producenci oraz zaprezentujemy przykładowe modele. Zapraszamy do lektury.
Wybór aparatu kompaktowego
Aparat kompaktowy stał się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Z roku na rok wybór dostępnych modeli rośnie, ceny natomiast są coraz bardziej przystępne. Nie jest zatem zaskoczeniem, że popularne cyfrówki w wielu przypadkach stanowią znakomity pomysł na prezent świąteczny. Decydując się na zakup takiego urządzenia, stajemy jednak przed sporym problemem. Jaki aparat wybrać? Ile megapikseli? Jaki zoom? Postaramy się odpowiedzieć Czytelnikom na te i inne pytania, by w poszukiwaniu idealnego prezentu pod choinkę nie zagubili się w różnorodności ofert.
Aparaty kompaktowe przeznaczone są dla użytkowników, którzy cenią sobie łatwość obsługi oraz niewielkie rozmiary sprzętu. Występują w szerokiej skali: od najprostszych urządzeń typu "wyceluj i naciśnij spust", aż po zaawansowane modele o wysokiej funkcjonalności i sporych możliwościach ustawień.
Parametrem, którym producenci i handlowcy najczęściej zachwalają swoje aparaty jest ilość megapikseli, czyli milionów punktów składających się na zdjęcie. Dzięki wyższym rozdzielczościom mamy możliwość [comment]wykonywania większych wydruków fotograficznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że liczba ta jest najczęściej pustym sloganem reklamowym, gdyż w przypadku aparatów kompaktowych sześć milionów pikseli to w praktyce najwyższa realna rozdzielczość uzyskiwanego obrazu. Nie świadczy to jednak o tym, że zdjęcia będą miały niską jakość. Dla wydrukowania wysokiej jakości odbitki w formacie 10x15 cm wystarczyłyby nam nawet dwa megapiksele, podczas gdy aktualnie dostępne aparaty mają ich co najmniej dziesięć.
Ważniejsze znaczenie ma natomiast fizyczny rozmiar matrycy, podawany przez producentów w ułamkach cali. Nie wdając się w szczegóły techniczne, warto zaznaczyć, że większa matryca pozwala uzyskiwać lepszą jakość obrazu. Aparaty kompaktowe wyposażone są najczęściej w niewielkie matryce 1/2,3", jednak można znaleźć również i takie, które rejestrują obraz na czujniku o rozmiarze 1/1,7" czy nawet 1/1,6". Wiąże się to jednak z wyższą ceną, a także z większymi rozmiarami takiego aparatu.
Kolejnym popularnym terminem, który znajdziemy w specyfikacjach aparatów jest tzw. zoom, a właściwie dwa zoomy: cyfrowy i optyczny. Pierwszy z nich jest jedynie technicznym "bajerem", polegającym na powiększeniu fragmentu obrazu do pełnej rozdzielczości przy jednoczesnej stracie jakości. Taką samą operację możemy wykonać sami – wycinając fragment zdjęcia w programie graficznym. Zoom optyczny jest zdecydowanie ważniejszym parametrem. Opisuje on zakres pomiędzy największą, a najmniejszą ogniskową obiektywu. Innymi słowy, jest to różnica pomiędzy najszerszym ujęciem, a największym "zbliżeniem", oferowanym przez dany aparat. Oczywiście, wyższa wartość zoomu daje nam większe możliwości, trzeba jednak pamiętać, że obiektywy o szerokim zakresie pracy bywają bardziej podatne na różnorodne wady optyczne. Nie ma tu jednak reguły. Informacji na ten temat można szukać w testach poszczególnych aparatów.
Samo pojęcie zoomu nie mówi nam jednak wszystkiego o zakresie pracy obiektywu. Większe znaczenie mają wspomniane już ogniskowe, gdyż pozwalają określić, jakie są faktyczne kąty widzenia optyki aparatu. W przypadku, gdy fotografujemy np. sporą ilość osób w małym pomieszczeniu, będziemy potrzebowali obiektywu o możliwie najszerszym kącie widzenia. Jeśli ogniskowa w naszym aparacie zaczyna się od 30 lub więcej milimetrów, możemy mieć wówczas pewien problem. Na szczęście wielu producentów oferuje aparaty o mniejszej ogniskowej, często już od 28 mm, a nawet 25 mm, co niewątpliwie pomaga w takich sytuacjach. Jeżeli zamierzamy natomiast wykonywać zdjęcia odległych obiektów, przyda nam się wysoka wartość drugiej ogniskowej.
Omawiając obiektywy, należy wspomnieć o ich światłosile (opisywanej liczbą f np. f/3,5), która również jest ważnym, lecz często pomijanym parametrem. Im mniejsza jest ta liczba, tym więcej światła trafia na matrycę aparatu, co w konsekwencji skutkuje wzrostem jakości uzyskiwanego obrazu.
Następną cechą, na którą warto zwrócić uwagę, jest zakres czułości ISO. Ustawienie tego parametru na wyższą wartość pozwala wykonywać zdjęcia w gorszych warunkach oświetleniowych. Wiąże się to niestety z degradacją jakości obrazu – pojawieniem się na tzw. szumu oraz spadkiem szczegółowości zdjęcia. W poszczególnych modelach cyfrówek straty te objawiają się w różnym stopniu. Dlatego, aby porównać poziom szumu generowanego przez aparaty, zapraszamy do naszego działu testów, gdzie znaleźć można przykładowe zdjęcia wykonane na różnych czułościach ISO.
Bardzo przydatny jest również system stabilizacji obrazu. Jego zadaniem jest niwelowanie drgań przenoszonych z dłoni fotografującego na aparat, co pozwala uniknąć rozmycia zdjęć wykonywanych przy słabym oświetleniu. Możemy się spotkać z trzema rodzajami stabilizacji: optyczną (obiektywu), mechaniczną (matrycy) oraz elektroniczną, zwaną też cyfrową. Ostatnia z nich jest zdecydowanie mniej skuteczna od pozostałych, a ponadto zdarza się, że producenci dokonują nadużyć marketingowych, nazywając tym mianem mechanizm automatycznego zwiększania czułości ISO. Należy jednak zaznaczyć, że stabilizacja nie potrafi "zamrozić" ruchu, najlepiej natomiast sprawdza się podczas fotografowania scen nieruchomych, a także na wysokich wartościach ogniskowej, kiedy drżenia są szczególnie mocno odczuwalne.
Zestawienie najnowszych aparatów
W naszym zestawieniu podzieliliśmy aparaty na trzy grupy:
- Standardowe aparaty kompaktowe – proste modele o uniwersalnym przeznaczeniu.
- Zaawansowane aparaty kompaktowe – wyróżniają się większymi możliwościami fotograficznymi. Do tej kategorii można zaliczyć zarówno tzw. "ultra-zoomy" – o dużym zakresie ogniskowych, jak i modele wyposażone w większe (w sensie wymiarów fizycznych) matryce i pozwalające rejestrować obraz w postaci plików RAW. Aparaty te bardzo często posiadają możliwość manualnego ustawienia parametrów ekspozycji, dzięki czemu można je wykorzystać jako sprzęt do nauki fotografowania.
- Ekstremalne aparaty kompaktowe – należą do coraz popularniejszej grupy aparatów wytrzymałych na czynniki zewnętrzne (zanurzenie w wodzie, upadek, niskie temperatury). Są one droższe od prostszych modeli, jednak pozwalają na bezpieczne fotografowanie w warunkach, w których balibyśmy się nawet wyjąć zwykły aparat z pokrowca.
W każdej z grup można zauważyć sporą rozpiętość cenową. O ile najprostsze modele są już dostępne za niewiele ponad 200 zł., to te najbardziej zaawansowane potrafią osiągać ceny zbliżone do amatorskich lustrzanek. Należy pamiętać, że do ceny aparatu powinno się doliczyć koszty zakupu karty pamięci, futerału, a w przypadku modeli zasilanych za pomocą baterii AA – kompletu akumulatorków i ładowarki.
Poniżej prezentujemy zestawienie cech najpopularniejszych modeli, których premiera miała miejsce w 2010 roku.
Standardowe aparaty kompaktowe
Model |
Matryca | Obiektyw | Ekran | Filmowanie | Tryby |
Cena* |
Fujifilm FinePix AV100 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 32-96mm, f/2.9-5.2, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE | 219-349 |
Fujifilm FinePix AX200 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-140mm, f/3.6-5.9, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE | 276-449 |
Samsung ES65 | 1/2,33 cala, CCD, 10 MP | 27-135mm, f/3.5-5.9, zoom x5 | 2,5" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 287,98-469 |
Olympus FE-47 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 36-180mm, f/3.5-5.6, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 291-444 |
Olympus T-100 |
1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 36-108mm, f/3.1-5.9, zoom x3 | 2,4" 112 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne | 292-381,91 |
Nikon Coolpix L22 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 37-134mm, f/3.1-6.7, zoom x3,6 | 3,0" 230 tys. punktów | 640 x 480 | Automatyczne | 298-440 |
Canon PowerShot A495 | 1/2,3 cala, CCD, 10 MP | 27-122mm, f/3.0-5.8, zoom x3.3 | 2,5" 115 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 303,49-640 |
Sony Cyber-shot DSC-S2100 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 35-105mm, f/3.1-5.6, zoom x3 | 3,0" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne | 329-515 |
BenQ T1260 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-112mm, f/2.8-6.3, zoom x4 | 3,0" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne | 364,87-524,58 |
Nikon Coolpix S3000 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 27-108mm, f/3.2-5.9, zoom x4 | 2,7" 230 tys. punktów | 640 x 480 | Automatyczne | 375-565 |
Canon PowerShot A3000 IS | 1/2,3 cala, CCD, 10 MP | 35-140mm, f/2.7-5.6, zoom x6 | 2,7" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 389-640 |
Nikon Coolpix S4000 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 27-108mm, f/3.2-5.9, zoom x4 | 3,0" 460 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne | 447-725 |
Sony Cyber-shot DSC-W320 | 1/2,3 cala, CCD, 14 MP | 26-105mm, f/2.7-5.7, zoom x4 | 2,7" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne | 459-634 |
Panasonic DMC-FS10 | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 28-140mm, f/2.8-6.9, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 478,46-599 |
Olympus FE-4040 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 26-105mm, f/2.6-5.9, zoom x4 | 2,7" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 496-690,03 |
Olympus FE-5030 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 26-130mm, f/2.8-6.5, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 508,98-689 |
Fujifilm FinePix JZ300 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-280mm, f/3.3-5.6, zoom x10 | 2,7" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE | 570-802,97 |
Sony Cyber-shot DSC-W350 | 1/2,3 cala, CCD, 14 MP | 26-105mm, f/2.7-5.7, zoom x4 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne | 580-747 |
Samsung PL150 | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 27-135mm, f/3.5-5.9, zoom x5 | 3,0" 230 tys. punktów + 1,5" 61 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE | 586-1916 |
Samsung WB600 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 24-360mm, f/3.2-5.8, zoom x15 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 606-1075,5 |
Sony Cyber-shot DSC-TX1 | 1/2,4 cala, Exmor R CMOS, 10 MP | 35-140mm, f/3.5-4.6, zoom x4 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne | 655-1499 |
Sony DSC-H55 | 1/2,3 cala, CCD, 14 MP | 25-250mm, f/3.5-5.5, zoom x10 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, Ręczny (M) | 748-949 |
Nikon Coolpix S8000 | 1/2,3 cala, CCD, 14 MP | 30-300mm, f/3.5-5.6, zoom x10 | 3,0" 921 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne | 783-1179 |
Panasonic DMC-ZX3 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 25-200mm, f/3.3-5.9, zoom x8 | 2,7" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne | 876-1395 |
Canon PowerShot SX210 IS | 1/2,3 cala, CCD, 14 MP | 28-392mm, f/3.1-5.9, zoom x14 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 920-1369 |
Sony Cyber-shot DSC-HX5V | 1/2,4 cala, Exmor R CMOS, 10 MP | 25-250mm, f/3.5-5.5, zoom x10 | 3,0" 230 tys. punktów | 1920 x 1080 | Automatyczne, Program AE, Ręczny (M) | 1042-1375 |
Panasonic TZ-10 | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 25-300mm, f/3.3-4.9, zoom x12 | 3,0" 460 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1075-1622 |
Canon Ixus 1000 HS | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 36-360mm, f/3.4-5.6, zoom x10 | 3,0" 230 tys. punktów | 1920 x 1080 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE | 1299-1501,67 |
* ceny na dzień 25.09.2010 wg serwisu skąpiec.pl
Zaawansowane aparaty kompaktowe
Model |
Matryca |
Obiektyw |
Ekran |
Filmowanie |
Tryby |
Cena* |
Fujifilm FinePix S1600 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-420mm, f/3.1-5.6, zoom x15 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 537-799 |
Olympus SP-600 UZ | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 28-420mm, f/3.5-5.4, zoom x15 | 2,7" 230 tys. punktów | 1280 x 720 | Automatyczne | 583-1086,29 |
Fujifilm FinePix S1800 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-504mm, f/3.1-5.6, zoom x18 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 596-859 |
Nikon Coolpix L110 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-420mm, f/3.5-5.4, zoom x15 | 3,0" 460 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne | 739-1048 |
Kodak EasyShare Z981 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 26-676, f/2.8-5.0, zoom x26 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 834-999 |
Olympus SP-800 UZ | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 28-840mm, f/2.8-5.6, zoom x30 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 | Automatyczne | 899-1389 |
Nikon Coolpix P100 | 1/2,3 cala, CCD, 10 MP | 26-678mm, f/2.8-5.0, zoom x26 | 3,0" 460 tys. punktów | 1920 x 1080 | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1173-1726 |
Panasonic DMC-FZ45 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 25-600mm, f/2.8-5.2, zoom x24 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1247-1489 |
Samsung EX1 | 1/1,7 cala, CCD, 10 MP | 24-72mm, f/1.8-2.4, zoom x3 | 3,0" 920 tys. punktów | 640 x 480 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1268-1706 |
Fujifilm FinePix HS10 | 1/2,3 cala, BSI-CMOS, 10 MP | 24-720mm, f/2.8-5.6, zoom x30 | 3,0" 230 tys. punktów | 1920 x 1080 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1395-1766,17 |
Casio Exilim HS EX-FH25 | 1/2,3 cala, High-speed CMOS, 10 MP | 26-520mm, f/2.8-4.5, zoom x20 | 3,0" 230 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne | 1395-1790 |
Canon PowerShot S95 | 1/1,7 cala, CCD, 10 MP | 28-105mm, f/2.0-4.9, zoom x3,75 | 3,0" 461 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1478,90-1658,99 |
Panasonic Lumix DMC-FZ100 | 1/2,33 cala, MOS, 14 MP | 25-600mm, f/2.8-5.2, zoom x24 | 3,0" 460 tys. punktów | 1920 x 1080 | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1582-1906 |
Panasonic Lumix DMC-LX5 | 1/1,63 cala, CCD, 10 MP | 24-90mm, f/2.0-3.3, zoom x3,8 | 3,0" 460 tys. punktów | 1280 x 720 - 30 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1745-2044 |
Nikon Coolpix P7000 | 1/1,7 cala, CCD, 10 MP | 28-200mm, f/2.8-5.6, zoom x7,1 | 3,0" 920 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 1950-2299 |
Canon PowerShot G12 | 1/1,7 cala, CCD, 10 MP | 28-140mm, f/2.8-4.5, zoom x5 | 2,8" 461 tys. punktów | 1280 x 720 - 24 kl./s | Automatyczne, Program AE, A/S/M | 2013-2159 |
* ceny na dzień 26.09.2010 wg serwisu skąpiec.pl
Ekstremalne aparaty kompaktowe
Model |
Matryca |
Obiektyw |
Ekran |
Wodoszczelność / odporność |
Tryby |
Cena* |
Praktica DPix 5000WP | 1/3,2 cala, CMOS, 5 MP | 39mm stałoogniskowy f/3.2 | 2,5" 112 tys. punktów | 3m - 60min / - | Automatyczne | 258-259 |
Olympus mju Tough 3000 | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 28-102mm, f/3.5-5.1, zoom x3,6 | 2,7" 230 tys. punktów | 3m / upadek 1,5m, mróz do -10 st. C. |
Automatyczne, Program AE | 554-849 |
Samsung WP10 | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 36-180mm, f/3.6-4.8, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 3m / - | Automatyczne, Program AE | 561,97-800 |
Fujifilm FinePix XP10 | 1/2,33 cala, CCD, 12 MP | 36-180mm, f/4.0-4.8, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | Automatyczne, Program AE | Automatyczne, Program AE | 597-799 |
Casio Exilim G EX-G1 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 38-114mm, f/3.9-5.4, zoom x3 | 2,5" 230 tys. punktów | 3m / upadek 2,13m, mróz -10st. C. |
Automatyczne | 877-1152 |
Pentax Optio W90 | 1/2,3 cala, CCD, 12 MP | 28-140mm, f/3.5-5.5, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 6m - 120min / upadek 1,2m, mróz -10st. C. | Automatyczne | 993-1205 |
Sony DSC-TX5 | 1/2,4 cala, Exmor R CMOS, 10 MP | 25-100mm, f/3.5-4.6, zoom x4 | 3,0" 230 tys. punktów | 3m / upadek z 1,5m, mróz do -10 st. C. |
Automatyczne | 1082-1400 |
Olympus mju Tough 8010 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 28-140mm, f/3.9-5.9, zoom x5 | 2,7" 230 tys. punktów | 10m / upadek z 2m, mróz do -10 st. C., zgniatanie do 100kg |
Automatyczne, Program AE | 1108-1599 |
Panasonic DMC-FT2 | 1/2,33 cala, CCD, 14 MP | 28-128mm, f/3.3-5.9, zoom x4,6 | 2,7" 230 tys. punktów | 10m / upadek z 2m, mróz do -10 st. C. |
Automatyczne | 1272-1795 |
* ceny na dzień 26.09.2010 wg serwisu skąpiec.pl
Wybór redakcji
Prezentujemy również 10 najciekawszych wśród najnowszych modeli aparatów kompaktowych – wybór redakcji SwiatObrazu.pl.
Fujifilm FinePix AX200 oferuje świetny stosunek możliwości do ceny. To jeden z najtańszych na rynku aparatów, które dysponują szerokokątną optyką ze sporym zoomem, czułością ISO do 3200, opcją zdjęć seryjnych oraz możliwością rejestracji wideo w jakości HD. Trzeba jednak pamiętać, że do jego ceny należy dodać koszt akumulatorków i ładowarki, których nie ma w zestawie. |
|
Nikon Coolpix S8000 to stylowy aparat z wyższej półki. Pomimo niewielkich rozmiarów, dysponuje sporym – 10-krotnym zoomem optycznym, zaczynającym się od 30 mm. Obiektyw charakteryzuje się wysoką jakością, dzięki czemu można uzyskać zdjęcia o dużej szczegółowości. W tym modelu nie zabrakło również stabilizacji optycznej oraz opcji wykonywania szybkich zdjęć seryjnych. Ciekawostką jest tryb BSS, który wybiera najostrzejsze z dziesięciu zarejestrowanych pod rząd zdjęć. Czytaj test. | |
Samsung PL150 jest stworzony do wykonywania autoportretów. Dzięki dodatkowemu, umieszczonemu z przodu wyświetlaczowi LCD, mamy możliwość precyzyjnego ustawienia kadru w trakcie fotografowania własnej osoby. Inne parametry aparatu nie odbiegają od obecnych standardów. Znajdziemy więc: 4-krotny zoom od 27 mm, stabilizację optyczną oraz możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości HD. | |
Canon PowerShot SX210 IS – jeszcze dwa, trzy lata temu konstrukcja tego aparatu byłaby nie do pomyślenia. W niewielkiej i łatwej do ukrycia w kieszeni obudowie, inżynierom Canona udało się umieścić obiektyw z aż 14-krotnym zoomem i najszerszą ogniskową 28 mm. Miłośników kręcenia filmów zadowoli dostępna rozdzielczość HD, natomiast zaawansowani użytkownicy docenią możliwość ręcznych ustawień ekspozycji. Podczas fotografowania w słabym świetle pomocna będzie stabilizacja o skuteczności 4 EV. Czytaj test. | |
Olympus mju TOUGH-3000 jest przedstawicielem rodziny aparatów odpornych na czynniki zewnętrzne. To model, który wytrzyma zanurzenie do głębokości trzech metrów, upadek z wysokości półtora metra oraz mróz do -10 stopni Celsjusza. Jednocześnie zachowane zostały całkiem przyzwoite parametry fotograficzne. Aparat dysponuje nieco ponad trzykrotnym zoomem od 28 mm, opcjami zdjęć seryjnych i makro oraz czułością do 1600 ISO. Wbudowana pamięć 1GB pozwoli się obejść bez dodatkowej karty SD przy mniej intensywnym fotografowaniu. | |
Canon PowerShot S95 jest przeznaczony dla zaawansowanych użytkowników. Klasyczna, minimalistyczna obudowa kryje wysokiej klasy matrycę o rozmiarze 1/1,7". Na pochwałę zasługuje również jasny obiektyw 28–105 mm f/2.0-4.9 o dobrze skorygowanych aberracjach. Skuteczna stabilizacja optyczna oraz duża prędkość działania przydadzą się w wielu sytuacjach, natomiast opcja zapisu plików w formacie RAW pozwoli na większą swobodę podczas obróbki zdjęć. Czytaj test. | |
Fujifilm FinePix S1800 jest typowym "ultra-zoomem". W jego przypadku wartość tego parametru wynosi x18, a najmniejsza ogniskowa to 28 mm. W wykonywaniu ostrych zdjęć pomocne będą: mechaniczna stabilizacja obrazu oraz wysoka wartość dostępnych czułości ISO – aż do 6400. Manualne ustawienia ekspozycji pozwolą na kreatywne fotografowanie, natomiast szybkie zdjęcia seryjne pomogą w rejestracji dynamicznych scen. |
|
Panasonic Lumix DMC-LX5 to najbardziej zaawansowny kompakt tego producenta. Zdjęcia rejestruje na 10-megowej matrycy o wielkości 1/1,63 cala, której jakość pozwoliła na wprowadzenie maksymalnej czułości ISO 12800. W uzyskiwaniu dobrych fotografii pomocny będzie także zastosowany tutaj obiektyw Leica o zakresie ogniskowych 24-90 i jasności maksymalnej f2.0-3.3. Imponująca jest również maksymalna prędkość zdjęć seryjnych - 10 kl/s (w trybie zmniejszonej rozdzielczości). Czytaj test. |
|
Nikon P7000 to kolejny przedstawiciel cenionej, profesjonalnej serii Pxxxx. Co ciekawe, w stosunku do poprzednika - modelu P6000, zmniejszono ilość megapikseli z 13,5 do 10 rozmieszczonych na matrycy 1/1.7 cala. Zwiększono natomiast zakres pracy obiektywu do sporego, 10-krotnego zoomu 28-200mm przy jasności f/2.8-5.6. Aparat wyposażono w wysokiej klasy 3-calowy ekran LCD, uzupełniony dodatkowo przydatnym wizjerem optycznym. Czytaj test. |
|
Samsung EX1 to aparat kompaktowy dla profesjonalistów i ambitnych amatorów. Nie znajdziemy tutaj dużego zoomu ani kolorowej stylistyki aparatów kieszonkowych. Odnajdziemy natomiast znakomitą matrycę o rozmiarze 1/1,7 cala, która pozwala na uzyskanie wysokiej jakości zdjęć oraz zapewnia niski poziom szumów na wysokich czułościach ISO. Na uwagę zasługuje również obiektyw 24–72 mm o jasności f/1.8-2.4. W fotografii makro przyda się odchylany ekran LCD o rozmiarze trzech cali. Czytaj test. |
Quiz
www.swiatobrazu.pl