27 listopada 2023, 10:30

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i nigdy wcześniej nie widziane oblicze Jowisza

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba znów pomaga w odkrywaniu nieznanych zjawisk w kosmosie - Tym razem w całkiem niedalekiej odległości - przynajmniej w kosmicznej skali - a dokładniej w Układzie Słonecznym. Dzięki jego zdjęciom udało się odkryć nieznane wcześniej zjawisko w atmosferze Jowisza.

Przełomowe obrazy atmosfery Jowisza

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba wykonał zdjęcia Jowisza w świetle podczerwonym. Dzięki temu udało się zobaczyć liczne, jasne, białe plamy i smugi, które stanowią prawdopodobnie szczyty chmur burzowych znajdujących się na bardzo dużych wysokościach w atmosferze gazowego giganta. Na fotografiach można zobaczyć także zorze zlokalizowane na biegunach Jowisza.

Nowością jest jednak to, co udało się dostrzec wzdłuż równika Jowisza. To co dotychczas naukowcy postrzegali jako rozmyte mgły w atmosferze tej planety, okazało się bardzo zróżnicowanym regionem. Możliwe jest obserwowanie bardzo wyraźnych zakłóceń wynikających z ruchu strumienia gazów, pędzących z prędkością ponad 830 kilometrów na godzinę, co daje nawet dwukrotnie wyższy wynik niż w przypadku huraganów 5-tego stopnia powstających na Ziemi.

Obraz Jowisza zarejestrowany przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba w świetle podczerwonym, ukazujący strukturę jego atmosfery. / Źródło: NASA

Chociaż kolosalny sąsiad Ziemi, jakim jest Jowisz, zasadniczo różni się składem atmosfery, to podobnie jak błękitna planeta, jego atmosfera ma warstwową budowę. Poprzednie misje i obserwacje teleskopowe skupiały się na odkrywaniu skomplikowanych wzajemnych zależności między tymi burzliwymi warstwami, co mogło pomóc w lepszym zrozumieniu pogody na Jowiszu. W obrębie zainteresowań badaczy była także słynna Wielka Czerwona Plama, czyli trwająca od co najmniej 358 lat burza na Jowiszu.

Tym, co jednak wyróżnia obserwacje przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba, to możliwość badania warstw położonych na większych wysokościach. Taka perspektywa pozwoliła na uchwycenie wcześniej niedostrzeganych szczegółów atmosfery Jowisza. Podczas tych badań aparaturę obrazującą w podczerwieni wspierał także Kosmiczny Teleskop Hubble’a, operujący w świetle widzialnym. Współpraca tych słynnych teleskopów pomoże naukowcom w zrozumieniu, w jaki sposób zmienia się prędkość wiatru na Jowiszu wraz ze zmianą wysokości w atmosferze.